måndag 21 mars 2011

Sandra- Självporträtt

Jag hade ju gjort ett självporträtt innan när vi hade ljudskulptur med Nisse. Efter mycket tänkande hit och dit tyckte jag att, istället för att göra ett porträtt till, så ville jag utveckla det jag hade gjort. Jag funderade massor på hur det då skulle gå till, eftersom det jag hade var en ljudfil som berättade hela min uppväxt och liv fram till jag flyttade till Eskilstuna. Ljudfilen i sig var så pass stark och berättande att det kändes dumt att lägga till något i själva konstverket. Därför koncentrerade jag mig istället på att fundera ut hur jag skulle vilja presentera verket om det skulle vara på en utställning. I SketchUp så byggde jag upp en utställningslokal med en mysig hörna för mitt verk, och sedan gjorde jag en animering av det.

Ljudfilen i sig vill jag inte lägga upp på nätet så ni får tänka er själva en ljudberättelse från man var liten, gick på dagis, skolan, till man blir vuxen, jobbar... Livets tragedier och lyckliga händelser. Jag har bara använt mig av vardagliga ljud, som alla känner igen och inget från mitt riktiga liv mer än möjligtvis en del musik.

Tanken med ljudskulpturen var att berätta något om mig själv utan att egentligen säga så mycket. Det var väldigt viktigt att lämna lite till fantasin och lyssnarens egna minnen som dyker upp med vissa ljud. Jag har inte varit med om något ut över det vanliga så det är ju inte så spännande i sig, men det handlar mer om en förståelse och igenkännande mellan människor.

Här kan man ligga i en mysig stol och lyssna för sig själv. Gräva ner sig i sina minnen och fundera över livets alla mysterier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar